


Knagi jachtowe blokujące i unieruchamiające linę to podstawowe wyposażenie każdego jachtu żaglowego, łódki. W przeważającej większości wykorzystywane do blokowania "knagowania" olinowania ruchomego na pokładzie łodzi. Lin cumowniczych, kotwicznych, lin utrzymujących takielunek oraz fałów, szotów. W żeglarstwie wyróżnia się kilka rodzajów knag jachtowych.
- Knaga zwykła – nazywana również knagą rożkową. To element z dwoma płaskimi rogami ustawionymi w przeciwnych kierunkach. Może być wykonana ze stali, PVC rzadziej z drewna. Linę obkłada się na niej węzłem knagowym.
- Knaga zaciskowa:
- Knaga klinowa – zwana powszechnie palcową. Często spotykana na małych jednostkach pływających.W knadze klinowej linę wciska się wzdłużnie w rowek o zmniejszającej się średnicy. Zapewnia to samozaciskanie się liny i jej trwałe unieruchomienie.
- Knaga rowkowa – zapewnia zblokowanie liny poprzez wsunięcie jej w rowek o karbowanej powierzchni. Występuje wiele odmian knagi rowkowej, wykonanych ze stali, pvc oraz bardzo ostatnio popularnego kompozytu wzmocnionego różnego rodzaju włóknami.
- Knaga szczękowa – nazywana potocznie Knagą sprężynową lub „pieskiem”. Bardzo popularna zarówno na jednostkach śródlądowych jak i morskich. Składa się z dwóch karbowanych, ruchomych elementów zaciskających się mimośrodowo pomiędzy które mocuje się linę.