Odzież żeglarska/Home693 634 325
Osprzęt781 776 394
do kasy suma: 0,00 zł
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Czy warto malować łódkę farbą antyporostową 0

Czy warto malować łódkę farbą antyporostową?

Takie pytanie zadają klienci naszego sklepu żeglarskiego przy co drugiej rozmowie odnośnie malowania dna łodzi, malowania zabezpieczającego przed osmozą podkładem epoksydowwym.

Odpowiedź może być tylko jedna !

Tak obowiązkowo po nałożeniu farby epoksydowej, czyli farby zabezpieczającej laminat przed wodą, powinniśmy jako następną warstwę chroniącą przed porastaniem pomalować Farbą Przeciwporostową.

Podkład epoksydowy z firmy Oliva Epinox Bosman 77, i Oliva Bosman 54. Tak samo jako inny podkład epoksydowy z firmy Troton, Sea-Line Epoxy Lightprimer, Epoxy Primer. Oraz podkłady epoksydowe z firmy International Gelshild Plus, Gelshild 200, VC Tar 2, Interprotect, Priomocon, Yacht Primer, nie chronią w żaden sposób przed porastaniem dna łodzi. Farby zwane podkładem epoksydowym są stworzone jako element chroniący kadłub z laminatu PS, GPR, drewna, aluminum lub stali przed przenikaniem cząsteczek wody. Takie zabezpieczenie w postaci bariery epoksydowej chroni poszycie łodzi przed rdzewieniem stalowego poszycia, butwieniem drewna, oksydowaniem aluminium i osmozą jeżeli mówimy o kadłubie z laminatu PS. Wiele osób niestety pewnie trochę zagubiona w sporym asortymencie Farb Jachtowych mylnie odczytuje przeznaczenie Farby Antyosmozowej i Farby Antyporostowej. Postaramy się jednak nieco przybliżyć temat kolejnych warstw farb, jakie powinny być nakładane na dno w celu jak najlepszej ochrony przed osmozą i porastaniem.

Ponieważ pewien etap pracy przy remontach jachtów jest niezależny od wybranego systemy malowania i producenta farb jachtowych, powinniśmy pamiętać że;

  • Właściwe przygotowanie powierzchni jest warunkiem dobrej aplikacji produktów
  • Każda powierzchnia przed malowaniem musi zostać oczyszczona, odtłuszczona i sucha
  • Farby epoksydowe należy używać - malować w temperaturze zalecanej w kartach technicznych nie mniej niż 10°C
  • Farby i szpachlówki epoksydowe wymagają zachowania dokładnych proporcji mieszania
  • Każdy produkt przed użyciem należy dobrze wymieszać
  • Do podkładów epoksydowych i farb jachtowych używamy dedykowanych przez producenta rozcieńczalników
  • Jedyne rekomendowane szpachlówki do napraw pod linią wody są szpachlówki epoksydowe
  • Zawsze zapoznaj się z kartami technicznymi oraz kartą charakterystyki produktu

Każda szanująca się firma produkująca Farby Jachtowe posiada dla swoich produktów sprawdzony i przetestowany system powłok ochronnych, dlatego przedstawimy je w kolejności dla danego producenta Farb Jachtowych

Firma TROTON SP. z o.o. posiada własną markę farb Jachtowych, szpachlówek i kosmetyków Sea-Line® - High Quality Yachting Paints and Fillers.

Sea-Line® to nowoczesne, wydajne szpachlówki, farby jachtowe, pasty polerskie, kosmetyki i akcesoria szkutnicze tworzące kompletny system przeznaczony do: budowy, naprawy, pielęgnacji jachtów i łodzi z laminatu, aluminium, stali i drewna. Naszą receptą na wysokiej jakości produkt jest połączenie wieloletniego doświadczenia z najnowszą technologią. Standardy pracy potwierdzają certyfikaty ISO 9001 oraz ISO 14001 wydane przez Biuro Certyfikacji Systemów Zarządzania Polskiego Rejestru Statków S.A. Firma Sea-Line rekomenduje kilka systemów opisanych w poradniku malowania. Np; System na laminat ( Żeklot ) lekki, System naprawy osmozy na jachtach z laminatu pod liną wody, Oraz rekomendowany przez firmą Sea-Line® Standardowy system na laminat - Farby 2K.

System stosujemy na żelkot i laminat poliestrowy pod linią wody

Produkty potrzebne podczas naprawy;

  1. 2-składnikowy podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 polecany pod i nad linię wody
  2. Rozcieńczalnik do podkładów 2K epoksydowych zapewnia właściwe parametry pracy podczas aplikacji
  3. Zmywacz CLEANER , umożliwiająca szybkie i skuteczne oczyszczenie powierzchni z różnych zanieczyszczeń, również tłuszczów, olejów, silikonów, soli
  4. Szpachlówki epoksydowe Sea-Line®. Szpachlówki epoksydowe są jedynymi masami rekomendowanymi do użycia na elementach kadłuba stale zanurzonych w wodzie. Szpachlówki epoksydowe nie chłoną wody i posiadają właściwości antyosmotyczne i antykorozyjne.
  5. Farba antyporostowa Sea-Line®. Stosowanie farby antyporostowej ma uchronić kadłub przed porastaniem. Należy zwrócić szczególną uwagę na uzyskanie określonej grubości powłoki (100 μm DTF), zapewniającej skuteczne działanie farby przeciwporostowej.

Krok 1. Przygotowanie powierzchni.

Usuń starą farbę lub zmatuj powierzchnię za pomocą papieru o gradacji P100-P240. Oczyść powierzchnię z pyłu, kurzu i odtłuść za pomocą Zmywacza - Cleanera Sea-Line. Wyznacz za pomocą taśmy lakierniczej linię 5cm powyżej rzeczywistej linią wody.

Krok 2. Warstwa Gruntująca

Wymieszaj oddzielnie każdy składnik produktu. Przygotuj podkład epoksydowy Lightprimer 5:1 według proporcji i dodaj rozcieńczalnik do epoksydów. Całość dokładnie wymieszaj i odstaw na na 5 min. Maluj podkład epoksydowy równą warstwą na całej powierzchni dna. Usuń taśmę lakierniczą każdorazowo po zakończeniu malowania.

Krok 3. Szpachlowanie

Przed rozpoczęcie szpachlowania upewnij się że podkład epoksydowy jest już twardy. Powierzchnię przeznaczoną do szpachlowania zmatuj, oczyść a następnie wypełnij ubytki odpowiednim rodzajem szpachlówki epoksydowej.

  • Małe ubytki - Szpachlówka epoksydowa uniwersalna.
  • Duże powierzchnie - Szpachlówka epoksydowa lekka.
  • Głębokie ubytki - Szpachlówka epoksydowa z włóknem szklanym lub lekka.

Po wyrównaniu powierzchni i naprawie uszkodzeń można nałożyć na szpachlowane miejsce dodatkowe warstwy podkładu epoksydowego.

Krok 4. Warstwa Antyosmotyczna - Antyporostowa

Przed rozpoczęciem aplikacji dokładnie wymieszaj zawartość opakowania. Farby przeciwporostowe posiadają w składzie dużą ilość frakcji ciężkich szybko osiadających na dnie opakowania.Pierwszą warstwę farby nałóż w miejsca najbardziej narażone na porastanie, linia wodna, dziób jednostki, kil, redany, miejsca podpór i rolek transportowych. Następnie kontrolując zużycie nakładaj farbę jednolicie na całą powierzchnię przeznaczoną do malowania. Po wymalowaniu 2-3 warstw farby przeciwporostowej powinniśmy uzyskać określoną minimalną grubości powłoki (100 μm DTF), zapewniającej skuteczne działanie farby przeciwporostowej.

Teknos Sp. z o.o. jest posiadaczem znanej marki produkującej farby jachtowe i okrętowe Oliva. Jest to firma posiadająca duże tradycje w produkcji farb do przemysłu jachtowego oraz stoczniowego. W swojej ofercie posiada systemy do ochrony kadłubów przed osmozą i porastaniem, dedykowane do łodzi drewnianych, kadłubów z laminatu PS, oraz wykonanych ze stali i aluminium. Każdy z tych systemów malowania opary jest na ściśle dobranych składnikach, które w wyniku wieloletnich badań i testów dają dobre wyniki w ochronie łodzi przed korozją, butwieniem drewna, osmozą, i porastaniem dna.

Produkty potrzebne podczas naprawy;

  1. Oliva Epinox Bosman 77 lub Oliva Epinox Bosman 54
  2. Oliva Uniwin Optimal
  3. Oliva Antifouling VSE
  4. Rozcieńczalnik Oliva 799

 

Krok 1. Przygotowanie powierzchni

Powierzchnię laminatu umyć i oczyścić ze szlamu, porostów i zatłuszczeń wodą z dodatkiem OLlVA CLEANER. Opłukać i wysuszyć. Przeszlifować całą powierzchnię papierem ściernym. Głębokość warstwy zszorstkowanej nie powinna być większa niż 1/3 grubości żelkotu. Przed malowaniem powierzchnię odkurzyć, odpylić i odtłuścić (nie używać acetonu). Zalecane użycie Rozcieńczalnika 564 lub 779.

Krok 2. Warstwa Podkładu epoksydowego

Podkład epoksydowy jakim są farby Olina Epinox Bosman 77 i Oliva Epinox Bosman 54 potrafią stworzyć trwałą barierę chroniącą kadłuby jachtów przed negatywnym oddziaływaniem wody. Nałożenie odpowiednio grubej warstwy farby epoksydowej; Dla farby Bosman Epinox 77 2-3 warstwy, a dla farby Bosman Epinox 54 3-4 warstw. Stanowi wystarczającą barierę dla wody, chroniąc kadłub z LPS przed osmozą. Farbę epoksydową nakładamy wałkiem lub metodą natryskową równomiernie na całej powierzchni. Dobrą praktyką jest malowanie każdej warstwy innym kolorem podkładu.

Krok 3. Warstwa poprawiająca przyczepność

Uniwin Optimal jest jednoskładnikową farbą podkładową. W celu uzyskania optymalnego połączenia pomiędzy podkładem z farby epoksydowej Epinox Bosman 77 i 54 należy zastosować jednoskładnikową farbę podkładową, tworząc elastyczne i wytrzymałe połączenie do powłok epoksydowych.

Krok 4. Nałożenie Farby Przeciwporostowej

Przeciwporostowa farba nawierzchniowa Antifouling VSE.Nadaje się na wszystkie kadłuby z wyjątkiem aluminiowych. Farba Antifouling VSE przeznaczona do zabezpieczania podwodnej części kadłubów jachtów przed porastaniem. Może być nakładana natryskowo, wałkiem lub pędzlem. Dla uzyskania znacznie lepszej przyczepności zalecane jest nakładanie na farbę gruntującą Univin Optimal. Powłoka dobrze przyczepna do podłoża, elastyczna, odporna na działanie wody słodkiej i morskiej. Powłoka farby zmniejsza opory hydrodynamiczne statku w wyniku redukcji mikroszorstkości powierzchni podczas eksploatacji.

Farby jachtowe International, należą bez wątpienia do liderów rynku farb jachtowych, biorąc pod uwagę ich jakość ochrony przed osmozą i porastaniem podwodnych części kadłuba. Odpowiednio gruba warstwa farby antyosmotycznej stanowi trwałą ochronę kadłuba wykonanego z takich materiałów jak ; Laminat poliestrowo szklany, drewno, stal, aluminium.

International Gelshield 200; Jest szybkoschnącym, łatwym w użyciu podkładem epoksydowym do profilaktycznej ochrony przed osmozą na podwodnych częściach łodzi z laminatu PS. Może być stosowany w dosyć niskich jak na podkłady epoksydowe warunkach temperatury od 5℃. Szybkoschnący podkład Gelshield 200 pozwala na szybkie malowanie wielu warstw farby w ciągu jednego dnia.

International Gelshield Plus; Jest grubopowłokowym bezrozpuszczalnikowym podkładem epoksydowym, służącym odbudowie warstwy antyosmozowej. Przeznaczony do remontów podwodnej części kadłuba po usunięciu żelkotu. Różne kolory (niebieski i zielony) ułatwiają wizualną kontrolę podczas nakładania poszczególnych warstw. Można osiągnąć do 150 µm na warstwę.

International Interprotet; to wysokowydajny dwuskładnikowy podkład do łodzi i jachtów. Doskonale nadaje się do stosowania na kadłubach poliestrodych, winyloestrowych, stalowych, aluminiowych i drewnianych. Może byś stosowany poniżej i powyżej linii wody jako farba podkładowa i gruntująca.

International VC TAR2; to dwuskładnikowy podkład epoksydowy, który zapewnia doskonałą barierę dla wody chroniąc kadłub łodzi przed osmozą. Przeznaczony do naprawy powłoki antyosmotycznej w podwodnych częściach łodzi z laminatu poliestrowo szklanego. Chroni kadłub łodzi stalowej przed rdzą. Chroni i zabezpiecza kadłuby łodzi wykonane ze stopów lekkich jak aluminium.

Wszystkie wyżej wymienione podkłady epoksydowe i farby gruntujące International, mogą być wykorzystane do stworzenia odpowiedniego podkładu pod farby przeciwporostowe firmy International. Ich uniwersalne zdolności do zabezpieczenia kadłuba i tworzenia bariery dla osmozy pozwalają dowolnie dobierać produkty do potrzeb remontowanej łodzi. Na większość podkładów po ich przygotowaniu można nanosić Farbę Antyporostową International.

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 200,00 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium