Odzież żeglarska/Home693 634 325
Osprzęt781 776 394
do kasy suma: 0,00 zł
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Koło ratunkowe 0

Koło ratunkowe – przyrząd pływający o kształcie koła do niesienia pomocy osobie tonącej lub ratowania człowieka za burtą , używany na statkach, jachtach, łodziach i innych jednostkach pływających lub w pobliżu naturalnych i sztucznych zbiorników wodnych. Często spotykany na terenach kąpielisk i pływalni zbiorników p.poż., oczyszczalniach, śluzach i budowlach hydrotechnicznych.

Wyróżniamy dwa rodzaje kół ratunkowych;

  • stosowane na śródlądziu.
  • stosowane na morzu.

Koła_ratunkowe

Atestowane koła ratunkowe powinny być zgodne z normą Europejską EN 14144. Testy polegają na poddaniu koła próbie nasiąkania i pływalności, polegającej na pozostawieniu koła pod obciążeniem 15 kg w wodzie przez okres 24 godzin. Koło uzyskuje atest, jeżeli po upływie 24 godzin nie tonie. Poszczególne kraje posiadają własne przepisy dotyczące obowiązkowego atestu w Polsce honorowane są SOLAS oraz atest Polskiego Rejestru Statków ( PRS )

Wymiary atestowanych kół ratunkowych: masa 2,5 kg do 4 kg

  • Średnica zewnętrzna 65 cm do 75 cm
  • Średnica wewnętrzna 40 cm do 45 cm

Budowa koła ratunkowego;

Koło ratunkowe produkowane są z lekkiego materiału (np. sprasowanego styropianu, pianki polietylenowej lub innego tworzywa sztucznego PE ). Materiał wypornościowy powinien być wykonany z materiału spienionego o komórkach zamkniętych lub z innego równorzędnego materiału wypornościowego i powinien mieć strukturę jednorodną lub warstwową w zależności od możliwości produkcyjnych i użytej technologii. Stosowanie materiałów nasiąkliwych i łatwopalnych jak sitowia, wiórów korkowych, korka kruszonego lub innych pokruszonych materiałów oraz nadmuchiwanych komór powietrznych jest niedopuszczalne. Środek ratunkowy w postaci koła ratunkowego powinien zapewnić osobie ratowanej odpowiednią pływalność i utrzymanie na powierzchni wody. Aby ułatwić odnalezienie osoby ratowanej, koła powinny być wykonane w kolorze pomarańczowym dobrze widoczne na błękitnej tafli wody. Powinny posiadać elementy odblaskowe zgodne z normami. Do części kół ratunkowych - pasów ratunkowych na statku przyczepiane są pławki świetlne lub świetlno-dymne, uruchamiane automatycznie. Część kół jest wyposażona w przywiązane linki, o długości nie mniej niż 30 m, które ułatwiają ratowanie osób znajdujących się w wodzie, w pewnej odległości od burty jachtu. Koło ratunkowe najczęściej ma kształt zbliżony do torusa - kształt podobny do napompowanej dętki samochodowej, z doczepioną linką pozwalającą na łatwe uchwycenie lub ciągnięcie przez osobę ratującą. Może być obszyte obszyte  jaskrawym materiałem, najczęściej pomarańczowym kolorze lub pomalowane na pomarańczowo albo czerwono. W rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych z 27 lutego 2012 roku koła ratunkowe są jednym z obowiązkowych elementów wyposażenia każdej łodzi, jachtu, obiektu pływającego. Każdego rodzaju strzeżonych obiektów wodnych, kąpielisk oraz miejsc okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli powinny być wyposażone w jedno koło ratunkowe, pas ratunkowy na każde 50 metrów linii brzegowej, umieszczone w pobliżu lustra wody. Pływalnie do 5 0m długości niecki basenowej powinny być wyposażone w dwa koła ratunkowe, zaś powyżej 50 m długości w cztery. Inne obiekty dysponujące nieckami basenowymi powinny posiadać cztery koła na każde 300 m² powierzchni

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (Paczkomaty InPost) już od 200,00 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium